Inne 34

Wyrównywanie szans?

logo2

Ostatnie wydarzenia oraz zmiany w Pokemon GO mogą wywoływać wrażenie, że Niantic stara się zniwelować różnie między weteranami a początkującymi graczami. Czy tak jest rzeczywiście?

Do stworzenia tego wpisu zainspirował mnie jeden z użytkowników reddita, który w swoim wątku na The Silph Road wymienia punkty, jakie według niego świadczą o faworyzowaniu mniej zaawansowanych graczy (źródło na końcu wpisu). W działaniach Niantic rzeczywiście da się dostrzec pewien schemat i postępujące ułatwienia dla nowych poketrenerów, ale wnioski są dość banalne a jednocześnie nieco brutalne dla „weteranów” Pokemon GO.

Inflacja XP (punktów doświadczenia)

Ci którzy grali od premiery w Pokemon GO wiedzą, jak ciężko było dotrzeć do 40 lvl w pierwszych miesiącach gry. Jedynymi źródłami punktów doświadczenia było łapanie, wykluwanie oraz ewoluowanie pokemonów, czy też walki w gymach.

Od wejścia systemu raidów zaczęło robić się tylko łatwiej. Pomijając całą masę wydarzeń skupionych wokół bonusów do punktów doświadczenia, raidy dały graczom naprawdę dużo możliwości na przyspieszenie swojego progresu – szczególnie po wprowadzeniu legend, które są z nami praktycznie bez przerwy od debiutu Lugii/Articuno i przynoszą nam po 10 000 xp (20 000 z lucky egg) w maksymalnie kilka minut.

Najnowszym „przyspieszaczem progresu” jest system przyjaciół, który za samo podnoszenie poziomu z jednym z graczy jest nam w stanie przynieść ponad 300 tys. punktów doświadczenia (z lucky egg). Dodatkowo od wczoraj otrzymujemy 200XP za każdy wysłany prezent.

Wszystkie te ułatwienia spowodowały, że w ostatnim czasie widzimy wysyp wysokopoziomowych graczy, których lvl nie przekłada się niestety na pokemony – wraz z tzw. pustymi punktami doświadczenia nie idzie w parze Stardust.

Niektórzy gracze spodziewają się, że działania Niantic ułatwiające dostęp do większej ilości XP prowadzą do zwiększenia maksymalnego poziomu – moim jednak zdaniem to po prostu umożliwianie mniej zaawansowanym graczom szybszego progresu, tak by nie zniechęcili się do gry widzą dystans między sobą a tym, którzy grają już od dawna.

Zmniejszanie wartości starszych pokemonów

Problem, o którym wspomnę w tym punkcie, pojawił się wraz z wprowadzeniem do gry eventów typu Community Day oraz sytuacji z ostatnim trzygodzinnym legendarnym okienkiem – Zapdos Day. Częściowo też przy samym wprowadzeniu raidów.

U początków naprawdę ciężko było wypracować dobry team pokemonów do walk. Jedynymi źródłami było łapanie ich na dziko lub wykluwanie z jajek, a wszystkie lepsze stworzenia były po prostu bardzo rzadkie. Gdy pojawił się system raidów po raz pierwszy obniżono wartość wielu pokemonów – zbieranie 125 cukierków i czekanie na pierwszą/drugą formę z dobrym IV do ewolucji dla pokemonów takich jak Machamp czy Tyranitar przestało znaczyć cokolwiek.

Community Day dołożyło kolejną cegiełkę – wydarzenia z tej serii w trzy godziny pozwalały uzbierać armię Dragonite czy Tyranitarów, na którą wcześniej pracowałoby się długimi miesiącami. Drugim problemem stał się specjalny atak, jakiego mogą nauczyć się tylko stworzenia złapane/ewoluowane w trakcie okienka. Nie dość, że wszystkie pokemony danego gatunku, na które wcześniej pracowaliśmy, nie mają do takiego ataku dostępu, to niektóre z nich, jak Smack Down, całkowicie zmieniają rankingi pokemonów danego typu. Wasze armie Golemów praktycznie przestały mieć znaczenie jeśli tylko byliście w stanie ewoluować wystarczająco dużo Tyranitarów ze Smack Down i ulepszyć je nieco.

Zapdos Day wprowadził nowy typ „strachu przed ulepszaniem” z jakim mierzą się przede wszystkim trenerzy grający przynajmniej od początku lata zeszłego roku. Na trzy godziny Zapdos otrzymał specjalny atak, którego nie można było nauczyć złapanych przed tym wydarzeniem pokemonów a jednocześnie jest zauważalnie lepszy od swojego poprzednika. Tym ruchem Niantic sprawiło, że Stardust i Rare Candy zainwestowane w Zapdosa z Charge Beam mogą wydawać się po prostu zmarnowanymi zasobami. W przypadku elektrycznej legendy z Kanto nie ma to może dużego znaczenia, ale wyobraźcie sobie, że takim „zagraniem” producent Pokemon GO puszcza w niepamięć wasze inwestycje w kilka Kyogre czy Groudonów – prawda, że nie staną się one całkiem bezużyteczne, ale pojawią się nowe, lepsze alternatywy, których nawet nie będzie można wykorzystać dla ulepszonych już wcześniej pokemonów.

Community Day i Zapdos Day sprawiają, że ciężko bez stresu ulepszać/ewoluować pokemony kiedy jest szansa, iż otrzymają dedykowane wydarzenie z niedostępnym poza nim atakiem.

Podsumowanie

Wszystkie wymienione wyżej zmiany w grze mogą co prawda nie podobać się wszystkim tym, którzy grają od dłuższego czasu, bo z czasem ich osiągnięcia są dewaluowane  a to co kiedyś przychodziło z trudnością teraz jest dostępne na wyciągnięcie ręki.

Nie da się jednak ukryć, że z biznesowego punktu widzenia działania Niantic mają duży sens – nowych/mniej zaangażowanych graczy zawsze będzie więcej niż weteranów a producent Pokemon GO musi sobie zapewniać nowe źródła dochodów – nawet jeśli ta większa grupa dokona mniej zakupów to w sumie mogą być one bardziej atrakcyjnym dochodem niż to, co i tak regularnie wpłacają weterani. Jeśli początkujący nie mieliby szansy na szybsze zmniejszenie różnicy między sobą a zaawansowanymi graczami to pewnie o wiele szybciej zniechęciliby się do gry i już nie wrócili. Koniec końców jest to darmowa produkcja mobilna i wygląda na to, że „starzy wyjadacze” nie powinni mieć wobec niej zbyt wygórowanych wymagań oraz przyzwyczaić się do działań Niantic skoncentrowanych na przyciąganiu nowych graczy.

Inspiracja: reddit.com/r/TheSilphRoad/comments/90wotf/long_post_is_niantic_trying_to_even_out_all_the/

34 Comments

  • Reply
    Azhael
    Lip 22, 2018 2:00 pm

    Faworyzacja słabych graczy źle.
    Faworyzacja dobrych graczy źle.

    Tak było jest i będzie, nie ma sensu się rozwodzić nad tym.

  • Reply
    Flyowiec
    Lip 22, 2018 2:06 pm

    Nintic tylko i wylacznie kase liczy, gralem na trzech kontach uzywajac tych samych programow, jedynie na jednym co jakis czas kupowalem monetki wiec dawalem zarobic firmie, co sie okazalo na dwoch kontach wczoraj bana wylapalem chyba tego miesiecznego a na tym z monetkami cisza, smiga ciagle wiec przekonauje sie ze blokuja graczy konta tylko te ktore nie dawaly i nie daja im zarobku

    • Reply
      Artf
      Lip 23, 2018 8:35 pm

      Mam dwa konta i ani na jednym ani na drugim bana nie miałem, bo nie używam wszelakich zakazanych aplikacji a tylko na jednym koncie wydałem parę złociszy.

  • Reply
    loveSun
    Lip 22, 2018 2:12 pm

    Dodałabym jeszcze szanse na złapanie shine. W naszej małej miejscowosci zauwazylismy, ze nowi gracze mają o wiele większą szanse na złapanie nic starzy gracze. Dotyczy się to również graczy rzadko włączający grę. Gra zostaje włączona po paru dniach i nagle na koncie jest shiny, a u gracza grającego codziennie i lapiacego w tym czasie 300 poków , shiny brak….

    • Reply
      akima
      Lip 22, 2018 11:09 pm

      a wiesz, że coś w tym jest… ja gram dość sporo, a shiny mam chyba tylko pikachu i larvitara. mój mąż odpala grę sporadycznie i ma ich na pewno więcej. że nie wspomnę o Dratini, które łapałam przez całe 3h i nie mam ani jednej shiny :/ jasne, teraz mogę sobie wymienić, ale wtedy byłam po prostu wściekła

    • Reply
      pytacz
      Lip 23, 2018 9:06 am

      a co Wy tak na to shiny się napalacie? ja nie mam najmniejszych oporów wysłać takiego do profesorka jak jest słabszy od zwykłego poka… nie rozumiem tej całej fascynacji, ani to osobnego pokedexa nie ma, by zbierać te wersje niezależnie i uzupełniać drugi pokedex… obojętne jakiego złapiesz pokedex jest jeden i tak samo się zapełnia

      • Reply
        Bart
        Lip 23, 2018 11:51 am

        Bo shiny to obecnie jedyny wyznacznik dobrego gracza. Każdego możesz zdobyć od ręki, a shiny to prawdziwe wyzwanie i wiele godzin gry i szukania, które doceniają prawdziwi fani gry.

        • Reply
          mrelo
          Lip 23, 2018 12:05 pm

          Skoro więcej shiny może zebrać weekendowy gracz niż weteran to lipny ten wyznacznik.

      • Reply
        Artf
        Lip 23, 2018 8:42 pm

        Ale jeśli nie złapiesz shiny to nie dostaniesz wpisu w Pokedex nawet jeśli takowego zobaczysz na arenie

    • Reply
      Podpis
      Lip 23, 2018 11:07 am

      Też to zauważyłem.

    • Reply
      Artf
      Lip 23, 2018 8:40 pm

      A z tym się niestety zgodzę i tu minus dla firmy, shiny powinny być dostępne tak samo lub bardziej dala starych wyjadaczy. Oprócz komunikat day i ostatno z Plusle dwie sztuki nie załapałem ani jednego shiny pokemona na dziko. A łapałem je tuzinami. I Tylko cukierki mi zostały.

      • Reply
        azhael
        Lip 25, 2018 10:55 am

        niezgodze się z wami, gram codziennie po kilka godzin i shiny mam od groma 😉

  • Reply
    Qarl
    Lip 22, 2018 3:30 pm

    Widze ból d..y mieszczuchow ktorzy gymy pokestopy i stada pokemonow maja na wyciagniecie reki. Teraz w koncu osoby ktore maja mniejszy dostep do tych bajerow maja szanse zlapac cos ciekawego podczas comunity day albo nabic sobie troche doswiadczenia nie jezdzac specjalnie do miasta na calodzienne gonitwy za pokemonami…

    • Reply
      Ildhur
      Lip 23, 2018 1:04 am

      To jest prawda. Ja mieszkam na wsi i zaczynając, miałem spore problemy ze zdobyciem czegoś fajnego. To zachęcało do podróży, spacerów, czy tez odwiedzania okolicznych parków. Fakt, że zgromadzenie praktycznie całego Pokedexu ( I:151, II:94, III:117) kosztowało mnie sporo wysiłku. Takie pokemony jak Dragonite/Tyranitar zdobyłem dopiero niedawno (jakiś niecały rok temu) i satysfakcja była ogromna. Teraz mogę przyznać, że przez liczne eventy, wspomagacze etc. jest łatwiej i może nawet mniej satysfakcjonująco, ale mi to nie przeszkadza. To tylko gra, powinna sprawiać frajdę, nie tylko jakiejś małej grupce osób grających od początku, ale także nowym graczom, czy też takim, którzy przy pierwszym podejściu się od niej odbili. Sam mam kumpla, który nie miał tyle motywacji co ja, a w jego miejscowości nie było żadnych pokemonów prawie, o pokestopach/salach nie wspominając.Teraz wrócił do gry i się wciągnął. Ale od tamtego czasu wiele się zmieniło na plus. Więcej pokemonów, czasami nawet rzadkie, nowe sale/pokestopy, pogoda, system przyjaciół. Można narzekać i krzyczeć, że Niantic be, wszystko dla kasy, ale gra coraz bardziej wyrównuje szanse pomiędzy graczami miejskimi/wiejskimi i przyciąga nowych graczy.

    • Reply
      Wiktor
      Lip 23, 2018 9:43 am

      Ja to powtarzam juz chyba jak mantre. Mieszkalem w Warszawie a teraz mieszkam w miasteczku liczacym 20tys mieszkancow. I lepiej gra mi sie w tym malym. Duza pokemonowa spolecznosc. 150 osob na whatsappie, zawsze ludzie na rajdy czy community day. Ostatni zapdso day bylo nas lacznie 60 osob. Ale zgadzam sie ze wszystko to tworzy mega ulatwienia dla graczy i moze niech tak bedzie. Tylko fajnie by bylo czasem miec cos bardziej wymagajacego, bo nawet wyklucie 5 jajek na chansey to nie zadne wyzwanie jezeli dystans dzielony jest na pol.

  • Reply
    Muniek
    Lip 22, 2018 6:34 pm

    Kto zmienia zasady gry w trakcie jej trwania ? Wnioski wyciągnijcie sami.

  • Reply
    Anon
    Lip 22, 2018 8:38 pm

    Nie, nie, nie
    3 razy na nie dziękujemy!

  • Reply
    Tom
    Lip 22, 2018 10:13 pm

    Ja zacząłem grac prawie rok po premierze gry. Jestem wielkim fanem pokemonów i by wypróbować gre miejska na podstawie serii pokemon musiałem poczekać na zmiane telefonu (lumia…). Miałem fuksa trafić do społeczności raidowej w moim miescie i fakt, jak jest opisane, mając możliwość raidować i bystrze wykorzystywać szanse na pusty exp. Ale to faktycznie motywowało do pracy, nawet zimą. Mam satysfakcje z tego, co osiągnąłem, bo co się da zrobić solo, to umiem zrobić solo. Wiem, że chodzi o kasę, ale gdyby niantic się zamknął na nowych graczy, to starzy wyjadacze by tkwili w starych gymach, a reszta by odpuściła. Gra przechodzi drugą młodość i poza aspektem finansowym dla producenta chyba najważniejsze jest to, by sprawiała radość graczom. Ja się cieszę i życzę wszystkim, by mieli z tego radość, a nie mieli ból pupy o to, że ktoś mógł zrobić shiny tyrka, choć „nie zasłużył”.

  • Reply
    Alex
    Lip 22, 2018 10:59 pm

    Ja jestem świeżym nabytkiem, gram dopiero od maja . I mega sie cieszę z eventow, bo mam szansę poprostu zdobyć pokemona, którego starsi gracze gdzieś złapali a teraz za bardzo nie ma na to szans. Nie patrzę ze są silniejsze tylmo ze mam kolejny wpis. I mając 32 lvl w końcu na rajdach nie patrzą na mnie jak n pół konta do pomocy;)

    jeśli ktoś chce skorzystać z Google pay, to zapraszam GDQ2YJVP

  • Reply
    Rada
    Lip 23, 2018 10:14 am

    Nie czaje tego płaczu i lamentu. W Pokemon Go zaden z graczy nie oddzialuje w zaden sposob na drugiego
    Kazdy gra dla siebie. Kompletuje wlasny pokedex, uleosza stworki. Co kogo obchodzi, ze ktos ma leosze czy gorsze. Zarowno gracze starsi jak i mlodsi moga teraz robic to samo. I z expem nikt do nikogo nie bedzie nadrabiał. A po podniesieniu max poziomu roznica sie tylko uwidoczni. W momencie gdy ciagle byloby to samo ludzie z miast nadal odjezdzaliby tym ze wsi itp. To normalna sytuacja, gra sie zmienia, idzie do

    • Reply
      Rada
      Lip 23, 2018 10:17 am

      Gra idzie do przodu.. Nowosci non stop. Pozostaje sie tylko cieszyc. A ulepszanie pokow kiedys nie bylo marnowaniem stardustu. Dlaczego? Bo przeciez do czegos sie one juz przydaly. Swoja role spelnily. Teraz czas na kolejne. Jesli kazdy skompletowalby stworki idealne, od ktorych juz nic lepszego nie bedzie to po co nadal grac?

  • Reply
    Levy
    Lip 23, 2018 1:46 pm

    Jestem od początku i 40lvl dawno wbity i powiem Wam, że ruchy niantic są ok bo jest wielu nowych graczy i ruch na gymach znów jest duży. A o to chyba tu chodzi. Wiem, że jak „nowi” wbiją 35lvl i zobaczą ile ich tak naprawdę jeszcze czeka do 40 to się zaczną wykruszac (no chyba ze maja juz 200 znajomych i giftami nadrobia) ale będą pewnie następni i gra jeszcze trochę pożyje. Dla mnie jest ok.

  • Reply
    Czarek
    Lip 23, 2018 3:15 pm

    Jak odebrać monety? Mój pokemon jest już w gymie ponad 20 dni.Czy on już musi być pokonany żeby odebrać czy można inaczej?

    • Reply
      Ertix
      Lip 23, 2018 4:41 pm

      Tak, musi zostać pokonany, dopiero wtedy dostaniesz monety. I jest limit 50 monet dziennie do zdobycia.

    • Reply
      Tom
      Lip 23, 2018 5:34 pm

      TAK… Musi zostać zbity

    • Reply
      Gregorio
      Lip 31, 2018 4:00 pm

      20 dni 🙂 mój golem wisi 389dni i 19godzin, tak nie ma pomyłki ponad rok czasu.

  • Reply
    Jusiiiia
    Lip 23, 2018 10:36 pm

    Wyrównywanie szans? Ok.. Tylko niech w końcu wyrównają je też dla osób ze wsi, gdzie nie ma praktycznie ani jednego pokestopa a miejsce spawnowania pokemonów jest praktycznie tylko jedno tak jak u mnie… Wtedy możemy pogadać o wyrównywaniu szans.. Nie każdy ma czas jechać 20 km do miasta na polowania…

    • Reply
      casual
      Lip 31, 2018 3:14 pm

      No niestety, zagęszczenie pokestopów w mieście i na wsi nie da się tak łatwo zniwelować. Żeby zachaczyć 3 pokestopy i 2 gymy muszę zrobić rundkę przez całą wioskę. W mieście usiadłem tylko na ławce w parku i już miałem taki wynik, spacerek po parku i wynik się potroił. Jedynym ratunkiem jest aktualizowanie OpenStreetMap. Naniosłem na mapę przydrożną rzeźbę jakiś czas temu, i niedawno pojawił się nowiutki pokestop. Sąsiednia nadmorska wioska ma mnóstwo takich miejsc wyszczególnionych na mapie (krzyże, kapliczki, rzeźby, tablice informacyjne, plac zabaw, itp), pokestopów i gymów ma 3 razy więcej mimo iż jest 4-krotnie mniejszą miejscowością od mojej.

  • Reply
    zaba1
    Lip 23, 2018 10:38 pm

    Jakiś balans musi być. Gracze zawsze odchodzą, więc muszą się pojawiać nowi.
    W MMO trzeba umieć się przystosowywać do zmian. Proponuję starać się nie czerpać przyjemności z porównywania się z innymi graczami. W MMO rywalizacja jest jednocześnie bardzo ważna, jak i to tylko część gry.
    Takie jest moje zdanie ^^

  • Reply
    Navet
    Lip 24, 2018 2:13 am

    Premiowanie nowych graczy zauważyłam od jakiegoś czasu i nie boli mnie to, że ktoś inny ma łatwiej niż ja miałam, tylko to, że gra po prostu staje się mało satysfakcjonująca, wszystko podane na tacy. Kiedyś zdobycie wymarzonego poka przynosiło radość, obecnie wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Nawet gymy, wvześniej człowiek urobił się jak koń, czasem poległ, ale jak udało się zbić, to satysfakcja była ogromna. Teraz można stać, palić papierosa, w zębach dłubać i klepać, a i tak go się zbije. Trochę tak jak z flay’em, pobawiłam się nim na początku z trzy tygodnie i poszło w odstawkę, bo było zbyt banalnie. To drugie, czyste, wypracowane konto dotrwało ze mną do dziś. Ale teraz żadnych wyzwań, lvl 39 i nie wiem czy będę jeszcze to ciągnąć, w sumie już zaczęłam rozglądać się za jakąś nową grą. Wiem, że Niantic ma gdzieś przywiązanie czy satysfakcję graczy, bo liczy się tylko kasa, ale inni producenci gier potrafią te dwie rzeczy, całkiem sensownie połączyć.

  • Reply
    TrenerkaPoke
    Lip 24, 2018 8:23 am

    Fajnie by bylo jesliby dodali chat ze znajomymi

  • Reply
    Karlex
    Lip 25, 2018 1:06 am

    Jak nigdy się nie wypowiadałem to teraz się wypowiem. Jest graczem od początku istnienia gry ale gram okazyjnie i otóż nie zgadzam się z tym tematem że kiedyś na wszystko było trzeba strasznie walczyć. Mój szwagier też gra od początku ale jest tzw. weteranem i nie wydał na tą grę ani złotówki a pokecoinsow nazbierał za dawnych czasów tyle że rozbudowę plecaka i pokedexa ma na maxa. Kiedyś może i ciężej było o pokemony ale coinsy można było robić o 20x więcej jak teraz.

  • Reply
    Hihilolczyk
    Lip 25, 2018 7:21 am

    A mi wczoraj wykluł się pierwszy Bagon 🙂

  • Reply
    DawidPolakL
    Lip 25, 2018 7:27 am

    Gram od początku mam już jakiś czas 40 level i chyba zaczęło mnie to nudzić. Wczoraj po raz pierwszy nie zakręciłem stopem. Zbytnie ułatwienia i brak rywalizacji jednak mnie zniechęca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
update obrazek
Nowy update i… „lucky” pokemony?

Niantic rozpoczęło udostępniane nowego update, w którym znajduje się kilka bardzo interesujących nowości - producent Pokemon GO się postarał! Aktualizacja...

Zamknij